donderdag 18 juni 2015

Lockmachine


Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Lockmachine en ik ben er super blij mee.
Ik naai kleding vanaf ongeveer mijn tiende jaar. Mijn eerste projectje was het vermaken van een babytruitje van mijzelf naar een jurkje voor mijn pop. Ik naaide met een handnaaimachine, dat vonden mijn ouders veiliger. Het was een hobby van mijn vader om oude naaimachines te repareren en schoon te maken. Het was een mooi ding met ingelegde houtversieringen. Het was een fijne machine, hij naaide netjes en ik heb er lang mee gewerkt.

Toen ik op kamers ging wonen in Amersfoort, kocht ik mijn eerste eigen tweedehandse elektrische machine. Aan het begin van mijn trouwen ruilde ik deze in voor een aanbieding van Husqvarna. Deze machine heb ik nooit fijn mee kunnen werken. Na de komst van de tweeling bleef ik thuis om voor ze te zorgen. Toen ben ik echt veel gaan naaien. Ik had behoefte aan een sterke machine, zonder toeters en bellen. Ik ruilde opnieuw mijn machine in, nu voor een tweedehands Bernina. Een echt werkpaard. Deze machine heb ik nog, maar heb ik vorig jaar vervangen voor een nieuwe Janoma. Ik heb bijna 25 jaar gewerkt met de tweedehandse Bernina en ik heb er zoveel op genaaid, voor drie jongens, voor mijzelf en voor Nico! Van doopkleertjes tot gilets voor Nico.

Vorig jaar dus een nieuwe naaimachine, en nu een heuse Lock machine erbij. Ik naaide altijd al veel stretch stoffen, joggingstoffen en tricot stoffen. Joggingpakken voor de kinderen en voor mijzelf. Truien, sportbroeken, jurken en rokken. Dat deed ik dan met de Lock steek van de naaimachine. Met de Bernina moest ik zelf nog de naden netjes bijknippen. Met mijn huidige naaimachine hoeft dat niet meer. De Lock machine stikt, werkt af en snijd in een keer en dat wordt super netjes. Echter het is ook een soort van gevaarlijk, het kan maar een keer fout gaan ;)


Voorlopig vermaak ik me prima. Mijn eerste projectje zal zijn dat ik ondergoed wil gaan maken van de vele resten tricot die ik heb liggen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten